3 pași simpli pentru o comunicare de calitate

Una dintre cele mai frecvente probleme cu care clienții vin la ședințele de coaching individual sună cam așa: întâmpin dificultăți în relația cu colegul meu/șeful meu/partenerul. Fiecare client desigur are povestea sa. Însă când întreb ce e dificil pentru el/ea în relația respectivă, cel mai adesea cei mai mulți realizează că este vorba despre maniera de comunicare. Comunicare poate înseamna multe lucruri. Ca și pe clienții mei, vă invit să vă întrebați care este primul pas pe care îl puteți face pentru a vă îmbunătăți maniera de comunicare.

Cel mai adesea clienții sunt convinși că ei comunică într-o manieră foarte clară. Însă nu sunt înțeleși de către ceilalți. Și din cauza asta se ajunge la tensionarea relației, la relații dificile. Și totuși ce nu văd? Dacă ar fi să închidă ochii ce s-ar întâmpla?

S-ar concentra să audă! Ce? Pe celălalt!

  1. Iată și primul pas: tăcerea.

Ce înseamnă tăcerea? În primul rând presupune renunțarea la niște obiceiuri: de a vorbi (numai noi eventual), de a presupune că știm ce vrea celălalt să spună și de a întrerupe. Indiferent că ești manager, coleg, iubit, aceste obiceiuri spun un singur lucru persoanei din fața ta: părerea ei nu e importantă pentru tine – adică lipsă de respect, de apreciere! Și aici premisele oricărui dialog de calitate sunt spulberate!

Așa că vă îndem: luați pentru început o pauză din a vorbi!

La una dintre facilitări, când a venit vorba despre ce înseamnă coaching, le-am menționat clienților, pentru că se potrivea contextului, că în primele 3-4 luni de formare am fost puși să ….tăcem. Una dintre persoanle din sală a fost pur și simplu alarmată: cum adică 3 luni? Colegul de lângă ea i-a răspuns ușor ironic: te înțelegem. Ție ți-ar fi imposibil! Toți se amuzau! Și ea a continuat: nu aș putea. Și după, ce ați făcut? Ați vorbit continuu cu siguranță!

Ei bine tăcând înveți să asculți!

2. Și ascultarea

Este ascultarea oare o manieră de comunicare? Aș zice că întotdeauna se dovedește a fi cea mai importantă abilitate de comunicare și o manieră de calitate de interacționare cu oamenii.

Însă și aici, există ascultare și ascultare.

Adesea aud: uite ce mi-a spus! Ce reacție a putut avea! Cum poate spune/face asta? Asta arată că e un om….

Într-adevăr,  cel mai adesea ascultare poate fi plină de evaluări și judecăți față de persoana pe care o ascultăm.

Sau în acestă perioadă de tăcere îți poți repeta replicile tale sau să îți fugă mintea la alte aspecte de care conversația îți amintește. Acesta este ascultarea tipică distrasă.

Dar dacă ai alege să îți dezvolți ascultarea ca abilitate de comunicare? Un prim pas ar fi tocmai oprirea din obiceiul de a emite judecăti, opinii, etichete, prejudecăți, experiențe anterioare. Ideile pot fi privite cu deschidere și curiozitate de ambii interlocutori în egală măsură. Adică depășim arealul discuțiilor contradictorii și creăm spațiu propice pentru dialog. Persoanele sunt una, ideile sunt alta – să nu le confundăm niciodată!

Mai mult, ascultarea presupune a percepe atât cuvintele, cât și elementele de limbaj non-verbal care le însoțesc: tonul vocii, mimica, gesturile, postura, contactul vizual, pauzele din vorbire.

3. Respectul și aprecierea

Exact așa: sunt de fapt baza nevăzută a unui dialog de calitate. Subminate prin întreruperi, ascultare distrasă duc cu siguranță la relațiile dificile de care se plâng mulți clienți.

Ca opțiune, ascultarea poate fi o energie puternică, care stimulează autenticitatea celui pe care îl asculți. Cel care ascultă poate asculta aurul din conversație și să creeze o asemnea energie pozitivă, încât vorbitorul va începe să vorbească și să se deschidă într-o manieră cu totul nouă.

Poate vă amintiți când cineva v-a ascultat în acestă manieră – v-ați simțit puternic și onorat.

Așa că vă îndemn să ascultați ca și cum viața voastră depinde de asta! Ascultați angajamentele, visele, iubirea și vulnerabilitatea vorbitorului. Ascultați ce îl face pe vorbitor să se animeze și să se bucure de viață.

Ce îți aduc tăcerea și ascultarea de calitate?

Pe măsură ce ne dezvoltăm abilitatea de a asculta, devenim conștienți de cât de fascinantă este fiecare persoană, iar iubirea îți face loc în toate conversațiile. Relațiile/discuțiile dificile sunt astfel ușor de dezamorsat!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *