4 pași pentru a ne clădi reputația dorită

În ședințele individuale de coaching, adesea coachul repetă cuvinte din ceea ce spune clientul, oglindește calitățile acestuia care se evidențiază din ceea ce povestește.

În mai multe rânduri clientul m-a întrebat cu plăcută surprindere: „Chiar asta crezi despre mine? Am eu calitățile astea?”. Așa cum sunt și momente în care e surprins neplăcut și conștientizează cu voce tare: „Chiar fac așa. Și probabil de asta ajung întotdeauna la un rezultat care nu mă mulțumește”.

Coachul nu crede, nu interpretează. Coachul nu e expert, ci fiecare client e expert în propria viață!

Coachingul este valoros pentru că dă clientului posibilitatea să verbalizeze ganduri pe care altfel nu le-ar spune cu voce tare și să își vadă acțiunile ca într-o oglidă. Comunicarea cu voce tare a clientului despre el însuși îl ajută să conștientizeze lucruri cărora altfel nu le-ar fi dat importnață.

Nu poți schimba pe nimeni dacă nu vrea

Un alt instrument foarte important pentru conștientizare este părerea onestă a celorlalți. În coaching se folosește adesea un model care compară ceea ce comunicăm noi despre noi și ceea ce percep ceilalți despre noi. Adesea un manager care aude părerea celorlalți despre el este surprins – descoperă!

Modelul de comparare din coaching și psihologie împarte informația despre client ca o fereastră cu 4 cadrane:

1. Ceea ce o persoană cunoaște despre sine și este cunoscut și de către ceilalți – “Eu știu și ceilalți știu”;

2. Ceea ce este necunoscut persoanei despre sine, dar este cunoscut de alții – “Eu nu știu, dar ceilalți știu”;

3. Ceea ce o persoană știe despre ea, dar ceilalți nu știu – “Eu știu, dar ceilalți nu știu”;

4. Ceea ce nici persoana, nici ceilalți nu știu despre acea persoană – “Eu nu știu, și nici ceilalți nu știu”.  

Ei bine, unghiul mort (2) a ceea ce nu știm despre noi este tocmai părearea celorlalți despre noi. În cazul unor păreri oneste, e nevoie de curaj să accepți că felul în care ne văd ceilalți este la fel de precis, dacă nu chiar mai precis decât ne vedem noi. De ce e nevoie de curaj? Pentru că dacă părerea celorlalți despre noi este diferită de a noastră, cel mai ușor e să o catalogăm ca greșită. Și deși feedbackul este valoros (vezi articolul Soluții eficiente pentru un feedback de calitate), unii oameni aleg să nu se schimbe. Vulnerabilitatea în fața părerii celorlalți presupune curaj.

Această realitate e bine ilustrată în gluma următoare:
Întrebare: de câți coach este nevoie să schimbe o roată la mașină?
Răspuns: doar de unu! Cu condiția ca și roata să vrea să se schimbe!

Putem să ne formăm reputația dorită sau să ne-o schimbăm?

În general nu ne cunoaștem reputația. Chiar și în cazul oamenilor fericiți, inteligenți și motivați, care ajung pe poziții importante, reputația lor în rândul echipei pe care o coordonează este o mare surpriză. De aici valoarea foarte mare a părerii celorlalți, care aprofundează adesea trăsături de personalitate, capacități profesionale, comportamente și realizări – toate fiind părți integrante ale reputației noastre!

Suntem ceea ce facem în mod repetat. Când întrevăd similitudinea, oamenii din jur încep să îți contureze reputația. Și aici unghiul mort de care vorbeam mai sus este cheia. Preocupați de realizarea unui obiectiv, de rezolvarea problemelor zilnice, nu întrezărim niciodată tiparele pe care le sesizează ceilalți. Aceste tipare ne modelează reputația. Cu toate acestea, putem să nu le observăm deloc și, prin urmare, ne ignorăm propria reputație.

Propunere de exercițu: țineți o evideță a acțiunilor pe care le faceți în mod repetat, fie bune, fie rele, timp de o săptămână! Foarte puțini oameni fac acest lucru din proprie inițiaivă! O soluție eficientă pentru descoperirea propriilor tipare și a propiei reputații este coachingul!

O dată ce am conștientizat care ne este reputația, întrebarea care se naște este: ce ai de gând să faci în acestă privință?

Două lucruri sunt certe: reputația sigur nu se bazează numai pe intențiile tale bune și reputația nu se creează peste noapte.

Fie că îți clădești sau mai ales îndrepți reputația, trebuie să întreprinzi mai multe acțiuni bine gândite și omogene!

Spre exemplu, o persoană care are reputația de a fi sarcastic, de a barfi, va trebui să anunțe în mod repetat intenția sa bună de a renunța la aceste obiceiuri. Si mai ales să își muște limba foarte mult timp, pentru ca oamenii să creadă că s-a schimbat. O singură manifestare întâmplătoare sarcastică, o vorbă malițioasă aruncată aiurea pot distruge totul!

Secretul numărul 1 în crearea reputației este tocmai consecvența! Orice dovadă contradictorie influențează negativ și distruge credibilitatea.

Cel mai bine vedem aceste aspecte pe arena politică: cănd candidează pentru o funcție, un politician își alege un mesaj pe care îl repetă la nesfârșit! Numai așa pot impune ceea ce spun și propria reputatie. Așa devin credibili!

Cei 4 pași necesari pentru clădirea reputației dorite:
1. Să ne informăm cum ne văd ceilalți, asupra propriei reputații
2. Să stabilim ce vrem să îndreptăm sau construim 3. Să repetăm celor din jur intenția noastră
4. Să acționăm cu consecvență și mai ales fără abateri  
http://taskhabits.com/wp-content/uploads/2017/10/how-to-get-motivated-5.png

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *