Bineînțeles că am încredere!

În acest an atipic și dificil pentru noi toți, întrebarea care îmi este adresată adesea este cum îmi dezvolt și mențin relațiile de networking, mai ales acum când totul este la distanță. Conștientizez în acest fel noi valențe ale experienței valoroase cu care am venit în coaching după peste 10 ani de coordonare în domeniul negocierilor și pe care le folosesc activ în prezent în proiectele pe care le dezvoltăm la nivel de echipă.

Fie că este un client individual sau dialogul îl purtam (eu și colegii mei) cu o companie, întotdeauna la nivelul valorilor regăsim încrederea și rolul esențial pe care aceasta îl joacă în dezvoltarea relațiilor profesionale – networking, business, echipă! Da, fără urmă de tăgadă încrederea are un impact extrem de puternic, fiind centrul construirii unui mediu de lucru în care oamenii sunt motivați și implicați.

Munca la distanță a scos la iveală o realitate recurentă: în multe organizații controlul este mai important decât productivitatea sau eficiența! Mulți angajatori se luptă cu acceptarea sentimentului de pierdere a controlului pe care obișnuiau să îl aibă – angajați la birou la program, monitorizați vizual, chiar dacă mai puțin productivi.

Ca și clienților noștri, vă adresez și vouă următoarea provocare: în fața acestei realități, credeți că acum, la distanță, puteți să vă opriți și să vă întrebați ce ați putea face diferit pentru a construi și menține relații de calitate?

Cum poți dezvolta relații de networking? Cum poți relaționa mai ușor?

M-am întors la experiența mea din organizație pentru exemple în facilitări. Și absolut toate situațiile au un numitor comun: curiozitatea onestă față de cel din fața mea. Dale Carnegie spunea un mare adevăr: oamenii sunt de 100 de ori mai interesați de prezența lor și probleme lor, decât de prezența și problemele tale! Când ești curios, atent la cel din fața ta, acea persoană simte că nu este vorba despre tine, ci despre ea! Și perseverând în acestă atitudine de curiozitate vădită, vei observa că ceilalți încep să te placă și să aibă încredere în tine când îi asculți! Persoanele care exersează curiozitatea sunt cele care pot dezvolta bune relații de networking!

Apoi, în timp apare o intimitate în relațiile de business! Da, termenul poate părea nepotrivit, însă ca și în coaching, un raport de calitate între două persoane nu se poate stabili decât construind încredere și intimitate în relație. Pentru aceia dintre voi care ați experimentat coachingul, ați observat curiozitatea coachului față de ceea ce vă interesează, față de ceea ce e important pentru voi sau ceea ce doriți să obțineți în viață, nu?

La fel ca în coaching, intimitatea în relațiile de business se bazează pe conectare și relaționare, mai exact pe a împărtăși suișurile și coborâșurile, a vorbi despre ambiție, aspirații, frici, speranțe, dorințe, zile bune și proaste. Așa se naște siguranța emoțională pe care cealaltă persoană o simte în relație cu tine. Întotdeauna, pentru orice ți se împărtășește, tratezi cealaltă persoană cu respect și decență. Și nu în ultimul rând înseamnă deschiderea în a oferi și a primi feedback și feedforward. Și pentru a nu evita conotațiile pe care cuvântul intimitate le poate avea, menționez aici că  nu înseamnă detalii private în business! Din simplul motiv că e alegerea fiecăruia dacă dorește implicare în viața privată!

Cel mai adesea deschiderea, transparența necesare creării unei relații bazate pe încredere se pot dovedi foarte dificile! Transparența nu ne sperie pentru că am face ceva greșit! Ci pentru că ne dorim să fim acceptați, ne e teamă de judecată, criticism, de repercusiuni. Creierul ne comandă protecție: cu cât ceilalți știu mai puțin, cu atât mai bine. Curajul ar însemna ca în loc de crearea unei atmosfere defensive și de neîncredere, să dezvoltăm noi comportamente care generează încredere, coeziune, conectare și asumare! Curajul înseamnă a te opri din ceea ce faci și să te gândești la beneficiile imense pe care deschiderea și încrederea le aduc!

Revenind la experiența mea în organizație, faptul că formam grupuri de lucru pe proiecte complet noi, presupunea un demers de baza: nevoia de a cunoaște opiniile, punctele de vedere și mai ales baza legală prezentate de toți cei implicați. Faptul că uneori nu existau marje de negociere, pentru a evita blocajele la nivel de 30 de membrii într-un grup de lucru însemna tocmai ascultarea, acceptarea și respectarea opiniilor tuturor celor implicați, ca demers inițial pentru construcție în negocieri.

Doresc să menționez că organizațiile, echipele, grupurile de lucru pot funcționa așa când valorile de bază sunt respectul și decența. Respect înseamnă eliminarea motivelor care subminează încrederea de fapt, cum ar fi: o persoană care își asumă responsabilitatea pentru munca altuia (inclusiv adu tu clientul, contractul și aleg eu ce fac cu el după!), o persoană care evită sau încearcă să arunce vina sau responsabilitatea (când în realitate greșelile ne ajută să îndreptăm sistemul nefuncțional), o persoană care nu răsplătește și nu recunoaște realizările altora, o persoană care reține informații importante de la alta.

Revenind, simplul act de recunoaștere a opiniilor consolidează un mediu de încredere și transparență, conectarea și relaționarea!

În workshopul dedicat consolidării încrederii la nivel de echipă, pe lângă aspectele menționate anterior, mai abordez pe rând cu colegii mei diferite perspective prin exemple situaționale sau din propria experiență a clienților, care țin de credibilitate, competență, seriozitate, integritate, autonomie, valorizare, comunicare, colaborare, apartenență, motivație  – toate la nivel organizațional!

În final vreau să încurajez, la fel ca și în program, asertivitatea. Persoanelor asertive nu le e teamă să își spună opinia – onest, transparent, fără interes ascuns. Să nu ne fie teamă să încurajăm exprimarea în detrimentul tăcerii, mai ales față de opiniile unui manager. Asertivii creează dialog interactiv cu păstrarea calmului și respect în caz de puncte de vedere divergente, tocmai pentru că sunt confortabili cu a nu știi, a nu controla. Adesea am fost în acestă situație în anii mei de negocieri: e imposibil să știi și perspectiva financiară, și pe cea legală și multe altele. Nici nu e important: acceptarea opiniilor de specialitate este esențială și e ok să nu știm! Chiar mai mult, întotdeauna mi-am asumat ce spuneam și făceam, cu o înțelegere și exprimare clare ale propriilor valori, principii și reguli comune.

Vă îndemnăm și pe voi să fiți deschiși față de asertivi pentru că întotdeauna știi cum stai cu ei!. Chiar mai mult, un manager asertiv conduce cu încredere de sine și calm, ceea ce invită la încredere din partea celorlalți!

Și pentru a termina pe un ton reflexiv, vă adresez 2 întrebări:

La ce sunteți atenți pentru a avea relații bazate pe încredere?

Care este cel mai important aspect care a rămas cu voi din acest articol?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *